Barion Pixel

Bemutatkozás és inspiráció

Gyerekkoromban sokat játszottam a három testvéremmel. A társasjátékok akkor csak ritkábban kerültek elő, többnyire alkalmakkor, nyaralásoknál. Ahogyan szerintem még ma is az emberek többségénél, a klasszikus játékok: Gazdálkodj okosan, Monopoly, Activity voltak terítéken. Ami talán a legtöbbször előkerült, az a magyar kártya volt. Még a nagymamánk tanított meg bennünket a különféle játékokra. Ez volt az, amit a szüleink is szívesen játszottak.

Na de mikor is csöppentem bele igazán a társasjátékok világába? A 2020-as év sokak számára sorsfordító volt a COVID-19 járvány megjelenésének köszönhetően. Nálam is innen indult. Akkor már a férjemmel éltem kettesben a városban, míg a testvéreim vidéken és külföldön. Ekkor találtam rá a Board Game Arénára, egy online társasjátékos platformra. Hamarosan elkezdtünk online társasjátékozni.

Egy ilyen este után nem tudtam aludni, kavarogtak a gondolatok a fejemben. Azelőtt nem történt még ilyen. Hosszú órák forgolódása után kiültem a konyhába, hogy leírjam a gondolataimat. Ekkor született meg a játék alapötlete.

A Varázsösvény alapötlete

Az eredeti elképzelésem lényege, a játék célja a kiadott verzióhoz képest mondhatni változatlan maradt. A cél, mint az alapjáték esetében az volt, hogy a hatszögletű játéktábla sarkaiból utat építve kell beérni a tábla közepén kijelölt hatszögbe.

A legelső játéktábla

Időközben a tábla mérete, a ládalapkák helye, fajtája, arányai természetesen változtak, valamint különféle játékvariációk alakultak ki. Az elején még két darab 1-3 értékekkel ellátott dobókocka határozta meg a lehelyezhető lapkák számát és a mozgást. 

Hexaway játék
Hexaway játék

Elég sokáig a dobókocka jelen volt a játék életében, de rá kellett jönnöm, hogy ez jelentősen növelte a szerencse szerepét, így végül megszülettek a kártyapaklik, amiknél ugyanúgy szerepet játszik a szerencse, de mégis van döntési lehetőségünk, melyiket játsszuk ki. Ezen változtatásban nagy szerepe volt az első Board Game Cafés próbajátéknak, majd utána ezt megerősítették a Play Station Budapestben is egy tesztjáték alkalmával. Ezután szinte pár hétre már meg is született a közel végleges verzió.

Varázsösvény eredeti prototípus

Ami még az eredetihez képest változás volt, a ládalapkák felfedése és a bombák robbanása. A ládalapkák automatikusan felfedődtek, amikor mellé került egy útlapka. A bomba pedig drasztikusabban robbant, ahogyan most a Mágikus Káosz játékvariáció esetében.

Eredetileg az alapjáték és a Rejtélyes Mágia variáció kombinálva volt. Vagyis többféleképpen meg lehetett nyerni a játékot. Lehetett nyerni a tábla közepére érve elsőként, vagy a ládalapkák között a felfordított teleportra rálépve is. Igazából az alapötletből mindegyik verzió megtartott valamit.

varázsösvény táblakép
varázsösvény táblakép

Fejlesztési kihívások

Az első kihívás az volt, hogy találjak egy kiadót, aki támogatja az ötletem. Meg kell, hogy mondjam, igen szerencsésnek gondolom magam, mivel összesen csak két kiadót kerestem fel. Az ötlet viszonylag még kezdeti fázisban volt, csak családon belül játszottunk vele, amikor először elküldtem egy kiadónak. A játékszabály és a leírás alapján rögtön vissza is utasították. Ekkor úgy gondoltam, hogy sose kerül az üzletek polcaira. Ez után egy hosszú szünet következett, 1-2 évig egyáltalán nem is foglalkoztam tovább vele.

A fordulópont akkor jött, amikor a kislányomat várva otthon voltam. Ekkor gondoltam egyet és felkerestem még egy kiadót, a Keller&Mayert. A játékszabály alapján innen se kaptam túl bíztató visszajelzést, viszont felajánlották a lehetőséget, hogy elküldjem a prototípust. Egy másfél hónap volt mire jött a visszajelzés:

Köszönöm a játékot, meg kell hogy mondjam, egyelőre tetszik mindenkinek. Szeretnék még tesztelgetni vele, ha nem gond. Úgy tűnik, a szerencsefaktor talán nem is von le annyit az élvezeti értékből. Nem egy taktikai játék, de ez nem is akkora probléma.

Ezt olvasva felvillanyozódtam és úgy éreztem, mindenképp kiadatom valamilyen módon a játékom.

A legnagyobb kihívást talán az jelentette, hogy nem igazán kaptam a kiadótól a fejlesztésel kapcsolatban iránymutatást vagy javaslatokat, ilyen téren szabad kezet adtak, ők inkább csak a “külcsínbe” (grafika, cím) szóltak bele. Éppen ezért igyekeztem minél több helyre elvinni és minél több emberrel teszteltetni. Szerencsére igen jó visszajelzéseket kaptam, amik nem csak megerősítettek abban, hogy jó az, amit csinálok, hanem olyan ötleteket, tanácsokat adtak, amiket később felhasználva létrejött a Varázsösvény.

Emellett a legnagyobb fejtörést a cím és a téma kitalálása jelentette. Sokáig egyáltalán nem volt témája, viszont a kiadó természetesen úgy nem adta a nevét hozzá. Hosszú hónapok ötletelése után lett egy úgymond sablon téma, a varázsvilág. A játék ezen témába csomagolásában nagy segítségemre volt Gracza Balázs, grafikus. A címnek végül közös megegyezéssel egyszerűen csak a Varázsösvényt adtuk, az eredeti angol Hexaway helyett.

Varázsösvény különlegessége

Itt nem egymás mellett játszunk, aztán a végén összeszámoljuk a pontjainkat, hanem interakcióval tűzdelt az egész játékmenet. Nem csak a saját lépésedet kell kitalálni, hanem a többiekét is figyelned kell. Érdekes játékmechanikákat ötvöz, fordulatos és könnyed családi/parti játék.

Kinek ajánlom?

A Varázsösvény társasjáték 8 éves kortól ajánlott, de véleményem szerint a játékok világában jártasabb 6 éves gyerkőccel is elő lehet venni.

A szabályok egyszerűek, némi szöveg van a varázskártyákon, de az ikonok elég jól szemléltetik, melyik mire használható.

Jó szívvel ajánlom baráti társaságoknak és családoknak egyaránt. Viszont leszögezném, hogy ez egy erősen interakcióval teli játék, így akik nem szeretnek másoknak keresztbe tenni, vagy nagyon sértődékenyek, azok inkább válasszanak másik játékot maguknak. Ellenben akik élvezik, ha másokat akadályozhatnak a játékban, mindenképp tegyenek vele egy próbát.

Játékosok visszajelzései

Több társasjátékos helyen is megfordultam, sőt olyanokkal is teszteltem a játékot, akik amúgy nem játszanak túl gyakran. Meglepő módon szinte csak pozitív visszajelzést kaptam, sokaknak tetszett, és inkább építő jellegű kritikát kaptam, ami igazán szívet melengető érzés volt.

Néhány visszajelzés

Az első tesztelésnél láttam, mi minden volt gyengéje, amik kíváncsi voltam, hogy lesznek orvosolva. A második tesztelés alapján azt kell mondjam, le vagyok nyűgözve! Számítottam fejlődésre, de arra nem, hogy a játék gyakorlatilag minden problémáját ilyen jól megoldjátok. A játék így már tényleg fantasztikus, kész termék.
Marci

Nagyon szuper játék! Ez igazán egyszerű, de nagyszerű! Már nagyon várom, hogy legyen belőle egy példányom!
Laci

Jövőbeli tervek

Tervezem még saját fejlesztésű játékok kiadását. Van több izgalmas ötletem is egyelőre még a fiók mélyén.

Milyen játékötleteim is lapulnak ott?

Van egy bankrablós témára épített táblajáték, ahol mindenki egy rabló bőrébe bújva igyekszik minél több pénzzel kijutni a bankból, mielőtt a rendőröket bárki értesítené. Egy érdekes biztonsági rendszert tervezek beépíteni, ami egyelőre még titok.

Van egy hasonló, még téma nélküli játék, aminél szintén el kell jutni egy tetris szerű pályán egy vagy több helyre. Hasonlóan a Varázsösvényhez, útépítéses mechanikával.

És még sok egyéb kártyajáték is készülőben van.

Mivel most bővül a család immár 4 főre, egyelőre nem tervezek időt fektetni a saját fejlesztésű játékokra, de amint tudok, nekiállok ezen ötletek megvalósításának. Ellenben a webshopomat folyamatosan igyekszem bővíteni más magyar fejlesztők játékaival. A későbbiek során, akár azon is elgondolkodom, hogy kiadóként piacra lépjek.

Hol kapható a Varázsösvény?

Mostanra számos üzletben és online shopban megtalálható már a Varázsösvény társasjáték.

Ellenben, ha a fejlesztőt, azaz engem szeretnétek támogatni, akkor közvetlenül tőlem tudtok vásárolni a gombra kattintva.

Tanácsok kezdő játékfejlesztőknek

Ne adjátok fel és minél többet teszteljetek. Ha már van egy működőképes játékötletetek, nyugodtan keressetek a hello@fundal.hu email címen.

Üzenet a társasjáték rajongóknak és fejlesztőknek

A társasjátékok világa végtelen lehetőségeket rejt magában, legyen szó játékosokról vagy fejlesztőkről. Ne féljetek kísérletezni, új szabályokat alkotni vagy akár saját játékot létrehozni.

A legfontosabb, hogy soha ne feledjétek: a játékok lényege a szórakozás, amit a közös élmények nyújtanak. Továbbra is játsszatok, alkossatok és hozzátok ki a legtöbbet a játékok varázslatos világából!

Megosztom a cikket!
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Bővebb információt a sütik kezeléséről ITT találsz.