Barion Pixel

A társasjátékok világa izgalmas, kreatív és folyamatosan fejlődő közösség, ahol az új ötletek gyakran nehezen találnak utat a megvalósításig. Legújabb interjúnkban egy frissen induló céget, a NestiFyz-t mutatjuk be, amely éppen ezen szeretne változtatni: céljuk egy olyan platform létrehozása, amely összeköti a társasjáték fejlesztőket a kiadókkal, és megkönnyíti az együttműködést a játékötlettől a megjelenésig. Ismerjétek meg a kezdeményezést, amely új lendületet hozhat a hazai és nemzetközi társasjáték-piacra!

Mesélnétek kicsit a csapatról? Kik vannak a NestiFyz mögött, és kinek mi a szerepe a projektben?

A csapatot jelenleg négyen alkodjuk, Robi (Ocskó Róbert ) a „látnok”, az alapötlet megálmodója, Pisti ( Magyarossy István ) a „katalizátor”, Laci ( Vaspál László ) a „kódmester”, és Andris ( Molnár András ) a „kapocs”.

NestiFyz csapata

A NestiFyz csapata: Andris, Pisti, Robi, Laci

Mindannyian aktívan jelen vagytok a társasjátékos szférában, vagy különböző területekről érkeztek? Ha van kötődésetek a társasjátékokhoz, mesélnétek egy kicsit erről is?

Mindannyian társasjátékosok vagyunk, ez iránti szenvedélyünk hozta össze a csapatot, de mindenkinek más „viszonya” is van a szubkultúrához. Robi sikerrel vezeti a MeepleStickers vállalkozást, Pisti a Dice and Decks podcastere, Laci lelke „gamer” és tapasztalt alkalmazásfejlesztő, Andris pedig maga is fejleszt társasjátékokat.

Mikor és hogyan született meg a NestiFyz ötlete? Volt valami konkrét élmény vagy hiányérzet, ami elindította bennetek ezt a kezdeményezést?

A társasjátékos iparág nagyon nyitott és befogadó társaság, mégis megvannak az íratlan szabályai, korlátai. Andris társasjáték fejlesztőként saját bőrén tapasztalja, hogy új névként nehéz az első társasjátékot jól pozícionálni kiadók felé, és a jó játékötlet mellett, ügyes marketingesnek és sales-esnek is kell lenni. Robi ugyanezt látta meg kívülről, fórumokon szűrte le beszélgetésekből, hogy sokszor egy ügyes game designer, nem biztos, hogy a terméke „értékesítésében” is ügyes.

Nehéz ajtókat nyitni a kiadókhoz, ha sikerül is, akkor azon rengetegen akarnak egyszerre bejutni, főleg nagy nevű cégek esetén.

Ezek legtöbbször személyes kapcsolatokon keresztül lehetségesek, sokszor korlátozódnak országon belülre, és nagyon koncentrálódnak bizonyos események, expok (Spiel Essen) köré.

Ezt a helyzetet tervezi feloldani egy olyan platform, amelyen országhatárokon átívelő, és időtől független, rendszerezett megoldást nyújtani a mind a fejlesztőknek, mind a kiadóknak.

Mit jelent pontosan a NestiFyz név? Miből jött az ötlet, és miért ezt választottátok?

Abban már korán megállapodtunk, hogy olyan nevet szeretnénk ami nélkülözi az összes olyan szót, jelzőt, ami direkt módon a társasjátékhoz kapcsolódik, részben azért is mert ebben már nehéz újat mutatni.

Ehelyett inkább egy szójátéba kezdtünk melynek eredménye a NestiFyz.

A Nest(fészek) és a Fizz(pezsgés) szó összedrótozása valami friss megfejtéssé.

NestiFyz logó

Mikor volt az a pillanat, amikor először éreztétek, hogy „oké, ebből tényleg lehet valami”? Volt egy konkrét visszajelzés, esemény vagy mérföldkő, ami megerősített benneteket?

2025 januárjában utaztunk el közösen a Speilwaren Messe-re, Nürbergbe, ahol volt lehetőségünk beszélni több nemzetközi kiadóval is. Ekkor még nem létezett a platform, csak annak ötlete, váza, de mindenképpen szükségünk volt egy validációra a kiadóktól, hogy érdekesnek találják-e az ötletet. A fogadtatás pozitív volt, és ez megadta a kezdőlöketet az első verzió fejlesztéséhez, melyet azóta is napi szinten fejlesztünk. Jelenleg a platform a Korai Hozzáférés állapotában van, bizonyos funkciók teljes értékűen működnek, de még sok fejlesztés vár ránk mire elérjük a végleges állapotot, amit terveztünk. Viszont a platform már ingyenesen kipróbálható, mi csak a visszajelzéseket kérjük, hogy még hasznosabb elemeket építhessünk bele, értéket szállítva a piacnak.

Mennyire volt nehéz elindulni? Volt esetleg olyan dolog, ami meglepetésként ért benneteket a kezdetekkor – akár pozitív, akár negatív értelemben?

Volt egy terv, amit időben és térben sikerült megvalósítanunk, és különösebb marketing, fizetett kampányok nélkül. Elég hamar sikerült elérni a kezdeti számokat.

Miképp működik a NestiFyz? El tudnátok mondani néhány rövid, lényegre törő mondatban, hogyan néz ki a platform működése a gyakorlatban?

A fejlesztő szempontjából, a kezdeti regisztráció után a játék prototípusának (vagy akár többnek is) „életrajza” tölthető fel, mely struktúráját tekintve leginkább egy „sell-sheet”-re hasonlít. Tartalmazza a legfontosabb információkat, melyre a kiadók is kíváncsiak. A játék alapparaméterei ( játékosszám, játékidő, korhatár ) és rövid leírása mellett, szükséges kitölteni a játék egyediségét leíró pontokat (Unique Selling Point) , egyhosszabb leírást mely átadja a játék hangulatát, a játékszabályt, (mely a kiadók és más fejlesztők számára ekkor még nem látható ), ha van akkor belinkelhető ismertető, vagy szabálymagyarázó videó, további képek, akár becsült gyártási költségek, minden olyan információ, ami a kiadók számára segít a játék megismerésében, döntéshozásban.

A felület intuitívan segíti a fejlesztőt egy csekk-listával rávezetni, hogy milyen feladatokat érdemes, vagy éppen kötelező megcsinálni, ahhoz, hogy egy minőségi bemutatást kapjon a prototípus.

Kiadói oldalról, ezen protók között lehet keresni, a megadott paraméterekre szűrve, akár elmentett szűrők beállításával proaktívan értesítés kérhető, ha egy annak a keresésnek megfelelő új prototípus érkezik a platformra, rengeteg időt spórolva ezzel a kiadóknak az új játékötletek keresése kapcsán.

Vannak kimondottan a játéktesztelésre szakosodott vállalkozások is. Olvastam, hogy ebben is szeretnétek támogatást nyújtani a fejlesztőknek – hogyan működik ez nálatok?

A Korai hozzáférésben ez a funkció még nincs kidolgozva, de a terveink között van a tervező és kiadó „perszona” mellett a tesztelők bevonása is, akár profi vállalkozásról van szó, vagy csak egyedi tesztelésről. Célunk, hogy a platformon később tesztelőket tudjunk találni a prototípusunk további csiszolásához.

Ha társasjáték-tervezőként regisztrálok hozzátok, miben tudtok nekem segíteni? Milyen lehetőségeket kínál számomra a platform?

Egy strukturált felületet kapsz mely lehetőséget biztosit, hogy bemutasd a játékötletedet, és ezt a kiadók látóterébe helyezd. Emellett verziókezelt játékszabályokkal,  játéktesztek dokumentációjában is segít, statisztikát biztosítva a visszajelzésekről. Ez nagy mértékben segíti a fejlesztési folyamatot, könnyen követhetővé teszi, hogy egy-egy játékszabály módosítás után hogyan változik a játék, és milyen visszajelzést adnak a játékosok.

És ha kiadóként csatlakozom, mit nyújt számomra a NestiFyz? Milyen előnyökre számíthatok ezen az oldalon?

A kiadók ma – főleg a nagyobb nemzetköziek – rengeteg játékötletet kapnak, olyat is, ami nem tartozik a portfoliójukba, és rengeteg idő és energia megy el arra, hogy ezeket az ötleteket csoportosítsák, értelmezzék, és kiértékeljék.

Ezen -is- tud segíteni a platform, mivel egyetlen keresőszóval, vagy kategória szűréssel a releváns játékötletek jelennek meg, és csak azok.

Ilyen módon nem árasztja el a kiadókat a temérdek kéretlen, és alacsony minőségű ötlet, hiszen ők keresnek, preferenciájuknak megfelelően.

Sok kisebb kiadó pedig pont az ellenkezőjével szembesül. A nagyobbak könnyen elszívjak előlük a játékötleteket, annak ellenére, hogy sokszor innovatívabbak és agilisabbak nagy társaiknál. A platformon ők is kedvükre válogathatnak, hiszen itt mindenki egyelő esélyekkel indul. 

A kiadók részéről nyilvánvalóan vannak bizonyos követelmények és elvárások. Tud ebben támogatást nyújtani a platform a tervezők számára?

A prototípus feltöltésekor elvárt mezők, kitöltendő információk tükrözik a kiadók elvárásait, mivel azt több, kiadókkal folytatott beszélgetésen kapott visszajelzés alapján építettük fel.

Ha a tervező alaposan kitölt mindent, és igényes képekkel prezentálja a játékát, jó esélyekkel indul, hogy felfigyeljenek rá.

A tervezőknek ugyanakkor lehetnek olyan egyéni prioritásaik vagy elképzeléseik, amelyekből nem szívesen engednek. Hogyan tud ez a két oldal – a kiadók igényei és a tervezők víziója – összehangolódni a NestiFyz-en belül?

A Platform fő célja  – ahogy azt a mottonk is mutatja – hogy kapcsolatot képezzen tervezők és kiadók között. Nem célunk állást foglalni egyik oldalon sem, miután a kapcsolódás létrejött, a közös fejlesztés a kiadó, és a tervező feladata.

A Facebook-oldalatokat követve feltűnt, hogy egyre több neves kiadó csatlakozott hozzátok, mind a hazai, mind a nemzetközi piacon – olyanok, mint a Reflexshop, az A-Z Kiadó, a Mindclash Games, az Ares, az Iello vagy a Ludonova. Van még olyan kiadó, akit különösen szeretnétek a platform mellé állítani a közeljövőben?

… erre egyszerű a válaszunk, bár ambiciózus… az ÖSSZESET 

Mennyire vagytok “játékmániások” a szó klasszikus értelmében? Szoktatok együtt játszani, akár munkaidőn kívül is?

Sajnos csak annyira amennyire időnk engedi, ami sajnos sosem elegendő. De természetesen volt rá példa többször is, hogy együtt játszottunk, akár közös utazásaink során, vagy egy tesztelői napon, de olyan is előfordult, hogy mi magunk is leültünk fejleszteni ( nem csak András ) egy 12 órás versenyen.

Van olyan játék, ami különösen közel áll a szívetekhez, vagy akár inspirált is benneteket a NestiFyz megálmodásában?

Mindannyiunknak megvannak a kedvencei természetesen, erről többet is megtudhattok a Our Story – NestiFyz oldalon. A NestiFyzt valójában nem a játék, hanem egy „üzleti probléma” hozta létre, amire megpróbálunk egy új megoldást, és lehetőséget szállítani, hogy még több tervező remek ötlete juthasson elkiadókhoz, és születhessenek meg, majd kerüljenek a játékosok, a mi asztalainkra.

Milyen terveitek vannak a közeljövőre nézve? Várható valami új fejlesztés vagy funkció, amiről már mesélhettek?

Rengeteg ötletünk van, aminek egyelőre a ráfordítható idő szab határt.

Már készül a kiadók (és a fejlesztők számára is ) a lokalizációs modul, melyben már kiadott játékokat meghirdetve lehet új országokban kiadó partnereket keresni, piacot nyitva ezzel olyan helyeken is ahova eddig a játék nem juthatott el.

Emellett korábban említettem a tesztelők bevonását, de ez is egy nagyobb falat, melynek határai mostanában körvonalazódnak.

Ha öt év múlva újra leülnénk beszélgetni, hol szeretnétek látni a NestiFyz-t és a platform működését?

Szeretnénk elérni, hogy a NestiFyz egy ismert brand és erős „tényező” legyen a társasjátékos piacon. Hogy a kiadók ne tartsanak fenn saját online felületet a játékok toborzására, hanem a mi platformunkat használva optimalizálják az idejüket új játékok felkutatására. Hogy segítsünk új kapcsolatokat teremteni kiadók között is, új piacokat nyitni ezzel a lokalizált játékok számára. Szeretnénk, ha NestiFyz sok játék megvalósulását tenné lehetővé azzal, hogy létrehoz egy kapcsolódást azok között ,akikkel korábban lehetetlen, vagy nagyon nehéz lett volna.

Maradt esetleg bármi, amit még szívesen megosztanátok az olvasókkal vagy azokkal, akik most hallanak először rólatok?

Ha társasjáték tervező vagy akkor azért, hogy legyen még egy lehetőséged láttatni magad és a játékod, ha tesztelő vagy akkor azért mert itt valóban tudsz segíteni tudásoddal egy-egy játék kialakulásában, ha kiadó vagy akkor azért, mert itt találhatsz olyan játékötlet is mely az újdonság varázsával hat rád.

Mindegy, hogy miért, gyere a platfromra, és kövess minket, hogy még jobb játékok készülhessenek el ebben a sokszínű világban.

Zárszó és jókívánságok

A társasjáték-fejlesztők világa a kreativitás, az együttműködés és a szenvedély terepe – éppen ezekre az értékekre épít a NestiFyz is. Egy olyan platform, amely nemcsak összeköti a játékalkotókat és a kiadókat, hanem hidat is épít köztük, támogatva a közös munkát a játékötlettől a dobozban lévő valóságig. Köszönjük a NestiFyz csapatának, hogy betekintést engedtek a kulisszák mögé, és sok sikert kívánunk nekik a további fejlesztésekhez, növekedéshez  – ez még csak a kezdet! Bízunk benne, hogy hamarosan olyan társasjátékokkal találkozunk a boltok polcain, amelyek az ő közreműködésükkel válhattak valóra.

Megosztom a cikket!
Adatvédelmi áttekintés

Ez a weboldal sütiket használ, hogy a lehető legjobb felhasználói élményt nyújthassuk. A cookie-k információit tárolja a böngészőjében, és olyan funkciókat lát el, mint a felismerés, amikor visszatér a weboldalunkra, és segítjük a csapatunkat abban, hogy megértsék, hogy a weboldal mely részei érdekesek és hasznosak.

Bővebb információt a sütik kezeléséről ITT találsz.